Blog

2 12, 2015

Do’s en Dont’s van netwerken

2016-10-13T09:41:29+00:00december 2nd, 2015|Acquisitie, Netwerken, Sales, Salestip|

Netwerken is verbindingen leggen door de juiste mensen met elkaar in contact te brengen. Verbindingen maken levert klanten, informatie en referenties op. Netwerken is ook een persoonlijke vaardigheid, die door iedereen is te leren. Netwerken is vooral durven investeren, de eerste stap zetten en mensen vertrouwen geven. Sterke verbinding De kracht van succesvol netwerken is vooral jezelf onbaatzuchtig opstellen. De beste houding is om vooral andere mensen met elkaar in verbinding brengen zodat zij op [...]

2 12, 2015

Dirk Kuyt en de kunst van Verkopen

2016-10-13T09:41:31+00:00december 2nd, 2015|Column, Sales, Talentontwikkeling|

Mijn ideale verkoper is een type als Dirk Kuyt. Gedreven, integer, aanjager en motivator van het hele team. Zelf kansen creëren en achter elke bal aan hoe klein ook de scoringskans. Soms zelf willen scoren en soms anderen in staat stellen om te scoren. Ziet u hem al voor u in uw eigen verkoopelftal? Toch is een man als Dirk Kuyt niet een heel getalenteerde voetballer, zoals bijvoorbeeld een Ronaldo of Messi. Hij heeft ook [...]

2 12, 2015

De zeven overeenkomsten tussen pokeren en verkopen

2020-06-08T08:51:34+00:00december 2nd, 2015|Artikel, Business to Business, Sales|

Het pokeren heeft in navolging van de Verenigde Staten ook in Nederland grote vormen aangenomen. De piek ligt al achter ons, maar aan menig huiskamertafel of vriendenfeestje komen de pokerfiches nog steeds op tafel. Nu ik zelf het spelletje al een aantal jaren speel, begin ik steeds meer overeenkomsten tussen het pokeren en verkopen te zien. Dus zie hier, in willekeurige volgorde, 7 overeenkomsten tussen pokeren en verkopen. 1. A minute to learn, a lifetime [...]

2 12, 2015

De zeilboot aan de muur

2020-06-08T09:12:34+00:00december 2nd, 2015|Artikel, Business to Business, Sales, Salestip|

U hebt een eerste afspraak met een potentiële klant. Na even gewacht te hebben in de hal van het bedrijf, wordt u door de receptioniste naar het kantoor gebracht van de man waarmee u de afspraak heeft. Daar wordt u op hartelijke wijze ontvangen, schudt hem de hand en ziet gelijktijdig dat er een grote foto van een indrukwekkende zeilboot aan de muur van het kantoor hangt. Een uitgelezen kans voor een onschuldige, ijsbrekende vraag. [...]

2 12, 2015

De wereld draait ook ’s nachts door

2016-10-13T09:41:31+00:00december 2nd, 2015|Business to Business, Retail, Sales, Talentontwikkeling|

Veel trainers hebben dezelfde ervaring als ik. Na een lange trainingssessie zit je ’s avonds laat in de auto en ondanks de loodzware dag ben je nog steeds klaarwakker. Aangewakkerd door de adrenaline in je lijf, schieten flitsen van de trainingsdag door je hoofd. Het mooie leermoment van een leergierige deelnemer, die een echte doorbraak heeft gemaakt. De krachtige feedback, die de mensen in beweging bracht maar ook de confrontaties, complimenten, discussies en het vele [...]

2 12, 2015

De verkoopuniversiteit

2016-10-13T09:41:31+00:00december 2nd, 2015|Artikel, Business to Business, Sales, Talentontwikkeling|

Hoe zijn de meeste verkopers hun carrière begonnen? Vers afgestudeerd van de universiteit met een masteropleiding Business to Business sales? Of een technische of marketingopleiding, gevolgd door een tweejarige intensieve commerciële vervolgopleiding? Nee, voor het vak van verkoper kun je niet echt een serieuze opleiding doen in dit land. Het merendeel van de verkopers hebben geen of een niet-commerciële opleiding gevolgd. Ze vonden dat niet leuk of waren er niet goed in maar zijn daarna [...]

2 12, 2015

De Space Shuttle en het achterwerk van een paard

2020-06-08T09:16:52+00:00december 2nd, 2015|Artikel, Management, Sales|

Bent u ook een van die commerciële professionals die een hekel heeft aan het invullen van lijstjes? De weekcijfers, maandcijfers, bezoekrapporten, kilometerstanden, forecasts, enzovoort. Om gek van te worden. Maar hebt u wel eens aan al die afdelingen binnen uw bedrijf gevraagd wat er precies gebeurt met al dat invulwerk? Zou het enig verschil maken als u ineens totaal verkeerde cijfers zou invullen of gewoon standaard de cijfers van een jaar geleden? Ik wed dat [...]

2 12, 2015

De nachtmerrie concurrent

2016-10-13T09:41:31+00:00december 2nd, 2015|Business to Business, Management, Marketing, Retail|

Bedrijven en hun verkopers die al jarenlang in hetzelfde segment actief zijn hebben de neiging om enigszins lui te worden. Zeker als ze een goede marktpositie hebben verworven en hun klanten kennelijk zonder al te veel tegensputteren hun herhalingsopdrachten blijven plaatsen. Hoewel een sterke marktpositie een comfortabel gevoel kan geven aan de verkopers die werkzaam zijn voor het bedrijf is het potentieel ook gevaarlijk. Voor je het weet dringt uit onverwachte hoek een nieuwe concurrent [...]

2 12, 2015

De missie van Mickey Mouse

2020-06-08T09:20:57+00:00december 2nd, 2015|Management, Marketing, Retail, Sales|

Iedereen die heeft gewerkt bij een bedrijf, dat de ontwikkeling van een kleine naar een grote organisatie heeft doorgemaakt, kent het fenomeen. Op een dag stapt er op uitnodiging van de interim-directeur een managementconsultant het bedrijf binnen. Nog dezelfde avond zit je samen met een groep collega’s onder zijn bezielende leiding tot ‘s avonds laat te brainstormen en vliegen er voortdurend allerlei termen over tafel, zoals Growth scenario’s, opportunities, corenumbers, leading targets, Personal POP’s, USP’s [...]

2 12, 2015

De meest succesvolle deal ooit die ik heb gemist

2020-06-08T09:23:41+00:00december 2nd, 2015|Artikel, Business to Business, Onderhandelen, Sales|

De commandant van de Apollo 13, James Lovell, noemde zijn missie “a succesfull failure.” Tijdens de vlucht naar de maan was er een explosie aan boord van het ruimtevaartuig, waardoor de bemanning in een levensbedreigende situatie terechtkwam. De vluchtleiding en duizenden mensen van het ondersteuningspersoneel hebben dagenlang non-stop moeten werken om de bemanning weer heelhuids op aarde te krijgen, wat uiteindelijk ook is gelukt. Ondanks het niet halen van de doelstelling, was de missie toch [...]

Ga naar de bovenkant