Blog

8 12, 2015

Jasje dasje

2020-06-05T13:09:59+00:00december 8th, 2015|Business to Business, Retail, Salestip|

Ik heb de afgelopen twaalf maanden slechts bij één gelegenheid de enkele Windsorknoop gestrikt en een das gedragen terwijl ik in de vijftien jaar daarvoor als verkoper (van winkelhulpje tot salesmanager) vrijwel dagelijks een jasje en dasje droeg. Toen ik ondernemer werd, besloot ik die gewoonte te veranderen en alleen nog een jasje te dragen. Waarom eigenlijk? Wat is de ideale outfit voor een commerciële professional? Deze vraag komt altijd wel een keer op tafel [...]

8 12, 2015

I told you so

2020-06-05T13:12:03+00:00december 8th, 2015|Artikel, Business to Business, Sales, Salestip|

“Zie je wel. Had je maar niet met hen in zee moeten gaan. Had je maar beter naar me moeten luisteren.” Deze woorden hebben in mijn commerciële carrière vaak op mijn lippen gebrand. Vooral als ik een telefoontje van een potentiële klant kreeg of we een afspraak konden maken. Enkele maanden daarvoor had hij voor een concurrent gekozen en mijn adviezen over diens twijfelachtige reputatie in de wind geslagen. Bijna altijd was zo’n concurrent een [...]

8 12, 2015

Het oog van de camera

2020-06-05T13:14:40+00:00december 8th, 2015|Artikel, Business to Business, Retail, Sales, Talentontwikkeling|

We stappen de komende paar minuten in een paralleluniversum. Alles is hier hetzelfde, op één ding na. De nationale sport in dit universum is verkoop. Miljoenen mensen kijken in het weekend niet naar voetbalwedstrijden, maar naar verkoopgesprekken en –processen. Er is een eredivisie van clubs met teams van verkopers, die tegen elkaar strijden. De succesvolle teams winnen de meeste opdrachten en aan het einde van het jaar is het beste team landskampioen verkoop. En natuurlijk [...]

8 12, 2015

Het kind in de verkoper

2020-06-05T13:18:11+00:00december 8th, 2015|Artikel, Business to Business, Retail, Talentontwikkeling|

Een van de beroemdste psychologische experimenten die ooit zijn gedaan is het Marshmallow experiment, opgezet door Walter Mischel in 1972. Jonge kinderen worden in een kamertje alleen gelaten met een Marshmellow (een spekkie). Ze mogen deze opeten of daarmee wachten. Als ze kunnen wachten tot de onderzoeker terug komt, krijgen ze een extra marshmallow. Maar een derde van de kinderen lukte dit. Twee derde van kinderen kon de verleiding niet weerstaan en at de marshmellow [...]

8 12, 2015

Het kaf tussen de koren

2020-06-05T13:22:52+00:00december 8th, 2015|Artikel, Business to Business, Retail, Sales|

Een van de voordelen van trainer spelen, is dat je veel verschillende mensen ontmoet. Pakweg een paar honderd man per jaar heb ik als deelnemer in mijn trainingen en workshops. Een grote diversiteit aan persoonlijkheden en hebbelijkheden. Als ik vraag wat ze doen, als ze niet aan werk zijn passeert een even bonte stoet aan hobby’s en liefhebberijen de revue. Een van de meest bijzondere hobby’s die ik me herinner is: “proefritjes rijden’’. Ieder weekend [...]

4 12, 2015

Het grote onbenutte verkooppotentieel

2020-06-05T13:28:19+00:00december 4th, 2015|Business to Business, Netwerken, Sales, Whitepaper|

Als commerciële buitendienstman ben je niet vaak jaloers op je eigen collega’s. Je hebt een prachtig vak: nieuwe opdrachten binnenhalen, interessante mensen ontmoeten en op een creatieve manier de wensen van je klanten invullen. Toch waren er dagen dat ik liever niet met het stempel “commercieel” bij een klant naar binnen stapte. Terwijl ik in een kleine spreekkamer moest wachten op mijn afspraak, liep onze servicemonteur met zijn gereedschapskist gewoon het bedrijf van de klant [...]

4 12, 2015

Heeft het gesmaakt

2020-06-05T17:29:27+00:00december 4th, 2015|Business to Business, Retail, Salestip|

De biefstuk is zwart van buiten en taai van binnen, de frietjes zijn slap en futloos en de groente is veel te lang gekookt. “En, heeft het gesmaakt” horen we de ober vragen. “Ja hoor, het was best aardig.” Wat zijn we toch een beleefd volkje, kritiek geven is niet onze sterkste kant. Jammer natuurlijk, vooral voor het restaurant. Die ziet ons nooit meer terug, zonder te weten waarom. Veel organisaties hebben een efficiënte klachtenprocedure, [...]

4 12, 2015

Galerie der verkooptips die hun beste tijd hebben gehad

2020-06-08T08:31:06+00:00december 4th, 2015|Artikel, Business to Business, Retail, Talentontwikkeling|

Ik moet een jaar of zestien zijn geweest. Ik had een weekendbaantje als verkoper in een fotospeciaalzaak. Zonder enige vorm van opleiding, ondersteuning of kennis van zaken stond ik op een dag achter de toonbank en voor de vitrinekast. Mijn eerste filiaalhouder, een uitgebluste veteraan met twintig jaar achter de kiezen, had weinig trek om mij de kneepjes van het vak te leren. Toen de eerste middag een echtpaar de winkel binnenliep dat uitleg wenste [...]

2 12, 2015

Flashbacken naar grootse momenten

2020-06-08T08:33:43+00:00december 2nd, 2015|Artikel, Salestip, Talentontwikkeling|

Verkopen is een emotioneel spel. Verkopen is mensenwerk en bij aankoopbeslissingen spelen een hoop emotionele factoren een rol. Dit blijkt onder andere uit het feit dat veel orders nog steeds worden gegund in de Business to Business verkoop. Maar daar wil ik het nu niet over hebben. Het gaat mij om de emotionele mindset van de verkoper. De achtbaan van emoties waar een verkoper in zijn werk mee te maken krijgt. Van de glorie van [...]

2 12, 2015

Eureka! creativiteit en verkopen

2020-06-08T08:36:03+00:00december 2nd, 2015|Creativiteit, Salestip, Talentontwikkeling|

Eureka! In een vlaag van creativiteit stelde ik mijn klant een oplossing voor, waar we allebei tijdens de afgelopen gesprekken nog niet op waren gekomen. Het vastgelopen onderhandelingsproces was met een simpel idee vlotgetrokken en twee uur later schudden we elkaar de hand. Een aantrekkelijke deal voor beide partijen voor een periode van drie jaar. En dat alles door die ene ingeving. Verkopers moeten vaak met kunst- en vliegwerk proberen om praktische problemen tijdens het [...]

Ga naar de bovenkant