Blog

21 10, 2019

Een millennial als klant

2021-06-22T13:21:49+00:00oktober 21st, 2019|Artikel, Business to Business, Sales|

Binnen vijf jaar zal drie vierde van de wereldwijde beroepsbevolking bestaan uit millennials. Deze generatie tussen de 20 en 35 jaar zal steeds vaker onderdeel uitmaken van de DMU van je klanten en prospects. Zij denken anders, handelen anders en leggen andere prioriteiten in het zakendoen dan voorgaande generaties. Dit betekent dat salesprofessionals de manier waarop ze communiceren, handelen en opereren moeten aanpassen. In dit artikel onderzoeken we wie de millennials zijn, wat ze belangrijk [...]

24 09, 2019

Zonder salesfilosofie ben je stuurloos

2020-06-16T11:46:22+00:00september 24th, 2019|Artikel, Management, Sales|

Eén van de mooie kanten van mijn vak is dat ik ieder jaar mag rondlopen bij twee dozijn bedrijven. Hoewel de meesten actief zijn in een complexe business-to-business-omgeving, hebben ze allemaal hun eigen unieke producten, markten en verdienmodellen. Naast deze verschillen zijn er ook overeenkomsten: de uitdagingen waarmee het salesmanagement te maken heeft. Ze hebben allemaal een salesteam met veel verschillende persoonlijkheden en leeftijden, die allemaal op een eigenwijze manier willen verkopen. De collega’s van [...]

22 07, 2019

Salesvideo op zoek naar de mobilizer

2019-07-22T14:12:58+00:00juli 22nd, 2019|Business to Business, Sales, Videos|

De vijfde video in onze nieuwe videoreeks Ontwikkelingen in complexe sales is gepubliceerd. In deze reeks salesvideo’s geven we een samenvatting van de belangrijkste veranderingen binnen de professionele Business to Business sales in de afgelopen jaren. Het zijn mini-colleges om jezelf snel te laten bijpraten. In dit vijfde deel gaan we op zoek naar de mobilizer: degene die ons kan helpen om de hele DMU op een lijn te krijgen. Iemand die zijn of haar [...]

26 06, 2019

De toekomst van de salesprofessional

2023-06-20T06:12:22+00:00juni 26th, 2019|Uncategorized|

Het einde van het commerciële vak is al eindeloos vaak voorspeld. Met iedere introductie van een nieuwe technologie wordt het voortbestaan van de gemiddelde salesbaan ter discussie gesteld. Alleen al het laatste decennium heeft de opkomst van webshops, chatbots, marketing automation, AI en robotisering de vraag opgeroepen of we nog salesmensen nodig hebben. Ook grote onderzoeksbureaus zoals Forrester en Gartner voorspellen keer op keer dat een groot deel van de commerciële banen in de komende [...]

27 05, 2019

Het bouwen van een hitlist

2020-06-05T08:47:43+00:00mei 27th, 2019|Acquisitie, Artikel, Par5 methode, Sales|

Het tafereel is op veel plekken hetzelfde. Wanneer je als new business salesprofessional aan de slag gaat bij een nieuwe organisatie komt op je eerste dag een grote stapel oude adressen op tafel. Een bonte verzameling Excelbestanden, print-outs van ex-CRM-pakketten, kopieën van beursdeelnemerslijsten en handgeschreven paperassen van je voorgangers. “Er zitten vast nog goede leads tussen”, zijn de zalvende woorden van je chef verkoop. Als dit soort adressen niet goed zijn geconverteerd of gekwalificeerd in [...]

16 05, 2019

Podcast van Erno Hannink met Harro Willemsen

2019-05-16T17:25:49+00:00mei 16th, 2019|Acquisitie, Par5 methode, Sales|

Harro Willemsen was te gast in de podcast van Erno Hannink. Hierin heeft hij gesprekken met opvallende ondernemers en krijgt hij telkens weer bijzondere resultaten en presentaties die hem altijd weer verrassende inzichten geven. In deze podcast een open een eerlijk gesprek over ondernemen, het salesvak, de ontwikkelingen in de retail en business-to-business-verkoop en het boek de Par5 methode. Daarnaast kom je te weten hoe Harro op 17-jarige leeftijd de beste verkoper van Nederland [...]

8 05, 2019

Hoe word je een topverkoper?

2020-06-16T11:50:04+00:00mei 8th, 2019|Business to Business, Sales, Talentontwikkeling|

De verkoper maakt het verschil Uit een onderzoek van CEB/Gartner van enige jaren geleden bleek dat voor kopers in een complexe business-to-business-omgeving het merk, het product, de service en prijs/kwaliteitverhouding in totaal slechts 47% bijdragen aan de keuze om voor een bepaalde leverancier te kiezen. De overige 53% wordt bepaald door de ervaring van het koopproces. Je eigen kwaliteit en kunde als salesprofessional zijn dus het belangrijkste onderscheidend vermogen in een salesproces. Hoe succesvol je [...]

15 03, 2019

De perfecte LinkedIn update

2020-06-05T08:56:18+00:00maart 15th, 2019|Acquisitie, Par5 methode, Sales|

Vrijwel iedereen die er zakelijk toe doet, is tegenwoordig op minstens tien manieren verbonden, bereikbaar en benaderbaar. We bellen steeds minder met elkaar, maar ondertussen communiceren we steeds meer via andere kanalen, zoals social media. LinkedIn is bij business-to-business-acquisitie het meest belangrijke socialmedia-platform. Als je succesvol contact wilt leggen met nieuwe klanten, is LinkedIn een logisch en noodzakelijk medium. Hoe laagdrempeliger het eerste contact, hoe kleiner de kans op een afwijzende reactie. Je moet als [...]

1 03, 2019

Persbericht – Het boek de Par5 methode is verschenen

2019-03-01T10:50:11+00:00maart 1st, 2019|Uncategorized|

PERSBERICHT - 1 maart 2019 Boek ‘De Par5 methode’ is de nieuwe standaard in acquisitie Op 28 februari verscheen het boek De Par5 methode van salesexperts en commercieel trainers Harro Willemsen en Arjo Bunnik. Met dit boek rekenen zij af met ouderwetse acquisitiemethoden zoals cold calling, ofwel koude acquisitie. “Klanten zitten niet meer op cold calling te wachten en salesprofessionals evenmin. Cold calling is morsdood wat ons betreft. Het is tijd om dit te vervangen [...]

15 02, 2019

Case stories

2020-06-05T08:59:19+00:00februari 15th, 2019|Artikel, Business to Business, Par5 methode|

Een van de pijnlijkste constateringen die je als commercieel professional kunt doen, is ontdekken, dat je klant geen enkel vertrouwen heeft in wat je hem vertelt. Van alle communicatie die je bedrijf richting de markt en je klanten stuurt, wekken jouw salesverhalen en argumentaties het minst vertrouwen op bij je klant. Je kunt dus het beste stoppen met het gebruiken van USP’s, voorgekauwde ROI-berekeningen en spetterende presentaties. Eén ding werkt wel goed bij klanten. De [...]

Ga naar de bovenkant